به گزارش راهبرد معاصر به نقل از سازمان بازرسی کل کشور، نشست بررسی مشکلات خودروهای ناقص و تجاری مستقر شده در پارکینگ خودروسازان با حضور رئیس سازمان بازرسی کل کشور، مدیران دو شرکت خودروساز مطرح، معاونان بانک مرکزی، گمرک و مدیرانی از ناجا، محیط زیست، استاندارد، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد.
حجت الاسلام درویشیان در این نشست با تأکید بر اینکه تصور مدیریت بازار به منظور سود بیشتر توسط خودروسازان در افکار عمومی وجود دارد، گفت: برغم تحریمها به خصوص در حوزه هستهای، نظامی و دفاعی شاهد پیشرفتهای حیرتآوری هستیم، ولی در حوزه خودرو این وضعیت ملاحظه نمیشود.
عمدا خودروها را کف پارکینگها نگه میدارند تا گران شود؟
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم تا التهاب بازار خودرو کاهش یابد، افزود: این تلقی در جامعه وجود دارد که میخواهند عمدا خودروها را کف پارکینگها نگه دارند تا افزایش قیمت پیدا کند یا شورای رقابت را مجبور به افزایش قیمت کنند که این مسأله منجر به بدبینی در جامعه شده است.
وی در خصوص قطعات وارداتی صنعت خودرو با طرح این سؤال که آیا امکان تولید این قطعات در داخل نیست تا وابستگی به خارج کمتر و قطع شود، تصریح کرد: اگر توانستهایم بالای ۹۰ درصد از قطعات را داخل کشور تولید کنیم، چطور با وجود ۵ هزار شرکت دانشبنیان، بخشی از این قطعات وارداتی قابل تولید در داخل نیست؟
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص افزایش تقاضای خودرو در کشور، گفت: اگر تولید باشد و عرضه نیز به موقع صورت بگیرد، جو روانی حاکم در جامعه در تقاضا کاهش پیدا خواهد کرد.
درویشیان، هدف از تشکیل این نشست را بررسی علل وجود خودروهای ناقص در کف پارکینگ، تحویل ندادن خودروهای تجاریسازی شده به متقاضیان و همچنین بررسی مشکلات خودروسازها در این زمینه برشمرد.
وی گفت: طبق آماری که داریم، یکی از خودروسازان حدود ۳۱ هزار خودرو آماده تحویل به مشتریان دارد و به نظر میرسد، چون ناوگان حمل و نقل مشکل دارد، این امر صورت نمیگیرد.
۲۰ هزار خودرو معطل پلاک و شمارهگذاری است
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با طرح این سئوال که مشکل نیروی انتظامی در شمارهگذاری چیست؟ اظهار کرد: حدود ۲۰ هزار خودروی تولیدی توسط دو خودروساز کشور، معطل پلاک و شمارهگذاری است.
همچنین مدیران ۲ شرکت خودروسازی کشور، وابستگی به برخی قطعات وارداتی، مشکل در تأمین ثبت سفارش ارز، افزایش هزینه حمل و برخی مشکلات در حوزه زیستمحیطی و گمرک را دلیل اصلی مشکلات و عدم بهموقع عرضه خودرو اعلام کردند.
فرشاد مقیمی مدیرعامل ایرانخودرو با اشاره به اینکه اخیراً مجوز گمرک اختصاصی ایرانخودرو اخذ شده است و به شکل حملونقل ریلی نیز خودروها حمل خواهند شد گفت: انشاءالله تا آخر آذر خودروها از پارکینگ فروش خارج میشود.
در همین حال، سیدجواد سلیمانی مدیرعامل سایپا نیز با تاکید بر ضرورت استفاده از کفیهای مخصوص حمل و نقل خودرو در کشور، به مشکلات مطرح شده از سوی سازمان محیط زیست در خصوص ساندروهای تولیدی که از قطعات منفصله مستقر در گمرک صورت پذیرفته بود، اشاره کرد.
در این نشست سرهنگ علی محمدی رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا نیز اعلام کرد: فرآیند شمارهگذاری بهصورت سیستمی است و پلیس راهور قادر است روزانه ۲۰ هزار دستگاه خودرو را شمارهگذاری کند.
رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه شبرنگ پلاک خودروها وارداتی است، گفت: چنانچه شرکتهای دانش بنیان در این عرصه با پلیس همکاری کنند، برخی از مشکلات در این مقوله نیز مرتفع خواهد شد.
حسننیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای نیز اعلام کرد خودروهای انباشتی طی دو هفته آینده حمل خواهد شد.
نماینده بانک مرکزی درخصوص درخواست افزایش مدت زمان ارائه تعهد ارز توسط خودروسازان گفت: اگر صنایعی درخواست زمان بیشتری بابت ارائه تعهد ارزی دارد، با موافقت وزارت صمت اقدام میکنیم.
در این نشست، نماینده گمرک در خصوص مشکلات پیشآمده در ارتباط با یکی از قطعهسازان عمده در سیستم قضایی و عدم ترخیص قطعات این شرکت از سوی گمرک بیان داشت: ترخیص این قطعات طی چند روز آینده انجام خواهد شد.
دو هفته مهلت دارید
درویشیان به بازرس کل امور صمت سازمان بازرسی کل کشور مأموریت داد تا تمام موارد مطرح در جلسه مورد مطالبه قرار گیرد، خطاب به خودروسازان گفت: طی دو هفته همه خودروهای مستقر در پارکینگها که مشکلاتشان در جلسه مطرح شد، در راستای ایفای تعهدات خودروسازان باید به متقاضیان عرضه و نتیجه آن به سازمان بازرسی کل کشور گزارش شود.